Onderstaande tabel laat de mutaties uit de Programmabegroting 2024 zien.
| | | Begroting | Meerjarenbegroting |
---|
bedragen x € 1.000 | | | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|
Nieuw beleid | -21 | -21 | -1 | -1 |
| | | |
---|
Pilot Franciscushof | -20 | -20 | 0 | 0 |
|
---|
| | Lasten | -20 | -20 | 0 | 0 |
---|
|
---|
Dit concept wordt als aanvulling gezien op de bestaande Huiskamer in Lieshout waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten en waar laagdrempelige activiteiten worden georganiseerd. In de huiskamer van Fransiscushof zouden mensen met een zwaardere hulpvraag (bijvoorbeeld licht dementerende ouderen) dagelijks kunnen worden opgevangen door professionals.
Een gewenst effect van de pilot Franciscushof is dat er minder vaak en in een later stadium pas beroep wordt gedaan op een Wmo-voorziening. Nadat de pilot 2 jaar loopt, is de verwachting dat de zorgkosten Wmo dalen.
Uniform beleid arbeidsmarktregio Helmond-de Peel voor Social Return on Investments (SROI) | -1 | -1 | -1 | -1 |
|
---|
| | Lasten | -1 | -1 | -1 | -1 |
---|
|
---|
Met de kadernota heeft u al budget (€ 31.000 structureel) beschikbaar gesteld voor Social Return on Investment (SROI). Gemeenten kunnen door middel van de inzet van SROI banen (kansen) creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De gemeenten van de ‘Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel’ gaan per 1 januari 2024 samenwerken op dit gebied, zodat elke inwoner de kans wordt geboden om betrokken te zijn bij gemeentelijke opdrachten. Hiermee werken gemeenten aan een inclusieve samenleving en stimuleren zij het sociaal ondernemerschap. Het budget wat u met de kadernota beschikbaar stelde, betrof de bijdrage aan de regionale onderdelen van het plan, zoals de regionale servicedesk.
Om SROI goed te laten slagen, is de inzet van lokale aanjagers van de gemeenten in de 'Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel' nodig. Zij zijn de drijvende kracht om projectleiders, management en directie (bij gemeenten) bewust te maken en te houden van de noodzaak van de inzet van SROI. De aanjagers staan in contact met de regionale Servicedesk om ervaringen uit te wisselen en ideeën te delen. De Servicedesk kan zo informatie inwinnen over hoe gemeenten de SROI-bepalingen aan de voorkant bedoeld heeft. Deze directe communicatielijn tussen opdrachtgever en Servicedesk heeft als doel om signalen laagdrempelig en snel met elkaar te kunnen delen. Periodiek bespreken de aanjagers met de Servicedesk de voortgang.
Deze nieuwe functie in het SROI-beleid kost 4 uur per week extra lokale personele capaciteit, waar lokaal nog geen rekening mee is gehouden in de formatie. Er is lokaal capaciteitsuitbreiding nodig, waarvoor structureel € 11.000 nodig is.
Als dekking van deze kosten kan de beschikbare stelpost 'Begeleiding mensen naar werk' ad € 10.125 worden ingezet.
Bestaand beleid | -727 | -777 | -777 | -777 |
| | | |
---|
Actualisering prognose zorgkosten 2024 Sociaal Domein | -553 | -553 | -553 | -553 |
|
---|
| | Lasten | -553 | -553 | -553 | -553 |
---|
|
---|
In september 2023 is door het college van B&W via de Q2-rapportage een geactualiseerde prognose zorgkosten 2023-2024 Sociaal Domein ontvangen van de GR Peelgemeenten.
In deze begroting vindt bijstelling plaats naar de geactualiseerde prognose 2024 voor de zorgkosten Sociaal Domein (Wmo, Jeugd en Bijzondere bijstand, Minimabeleid & Schuldhulpverlening).
De bijstelling 2024 resulteert per saldo in een nadeel van structureel € 553.000.
Bewegingsonderwijs basisonderwijs | -19 | -19 | -19 | -19 |
| | Lasten | -19 | -19 | -19 | -19 |
---|
Met ingang van het schooljaar 2024-2025 worden de accommodaties voor het bewegingsonderwijs beschikbaar gesteld overeenkomstig de procedure van de verordening voorzieningen onderwijs gemeente Laarbeek 2016. Voor het gebruik van de accommodaties door het bewegingsonderwijs van de scholen is het “huisregelement voor het gebruik van binnensportaccommodaties” van toepassing. Als gevolg hiervan wordt in de begroting 2024 een structureel budget opgenomen voor de aan derden te betalen vergoeding voor normatieve uren bewegingsonderwijs basisonderwijs.
Bijstelling subsidies professionele organisaties | -80 | -80 | -80 | -80 |
|
---|
| | Lasten | -80 | -80 | -80 | -80 |
---|
|
---|
De professionele subsidie organisaties hebben te maken gekregen met sterke loonstijgingen. Om de dienstverlening te kunnen handhaven is het indexeren van deze budgetten noodzakelijk. Hiervoor hanteren we de afgesproken loon/prijs index die voor 2024 uitkomt op 4,94%.
De bijraming aan financiële middelen binnen het subsidiebeleid 2024 wordt voor een deel veroorzaakt door extra activiteiten die de welzijnsorganisatie gaat uitvoeren in 2024. Dit betreft uren dorpsondersteuning. Vanuit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) zetten we in op gezondheid en een sterke sociale basis. De dorpsondersteuning is hierbij cruciaal. Om hier extra op in te kunnen zetten is urenuitbreiding noodzakelijk. Deze bijraming kan echter worden gedekt uit de brede SPUK regeling ten behoeve van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA).
Subsidie VVE (voor- en vroegschoolse educatie) | -75 | -75 | -75 | -75 |
|
---|
| | Lasten | -75 | -75 | -75 | -75 |
---|
|
---|
De tarieven voor Kinderopvang toeslag en het maximaal uurtarief voor VVE zijn aangepast. In de subsidieregeling VVE staat dat we altijd een kostendekkende uurprijs betalen voor VVE. Een deel hiervan wordt bekostigd vanuit de Kinderopvangtoeslag, en een deel is de gemeentelijke plus voor extra kwaliteit en pedagogisch medewerker die bij het leveren van VVE noodzakelijk is. Tevens is er een groter aantal doelgroeppeuters van wie ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag waardoor de negatieve bijstelling wijzigt van € 14.000 naar € 75.000.
Werkbudget Koersagenda 'Samenwerken door Samen werken' | 0 | -50 | -50 | -50 |
|
---|
| | Lasten | 0 | -50 | -50 | -50 |
---|
|
---|
Met de kadernota 2024 is al besloten voor 2024 incidenteel € 50.000 beschikbaar te stellen voor werkbudget Koersagenda 'Samenwerken door Samen werken' van de Peelgemeenten. In 2024 wordt de koersagenda herijkt. Ons doel daarvan is deze strategische samenwerking voort te zetten. Dat betekent dat er ook na 2024 structureel werkbudget nodig is.
Gemeentefonds | -46 | -12 | -12 | 88 |
Verwerking septembercirculaire 2023 Gemeentefonds | -46 | -12 | -12 | 88 |
|
---|
| | Lasten | -46 | -12 | -12 | 88 |
---|
|
---|
De verwerking van de septembercirculaire 2023 gemeentefonds laat over de jaren 2024 t/m 2027, ná diverse opgenomen bijstellingen, over alle jaren een budgettair voordeel zien.
Daarbij is rekening gehouden met bijstellingen op de volgende onderdelen:
- € 174.000 in 2024 en verder als bijstelling indexatie loonsom personeel
- € 5.000 in 2024 en verder als budget voor Europese richtlijn energieprestatie gebouwen (EPBD III)
- € 7.000 in 2024 t/m 2026 als budget voor Veilig wonen (Impulsgelden Weerbaar Bestuur)
- € 8.000 in 2024 en verder als budget Participatiemiddelen (deel Wsw)
- € 4.000 in 2024 en verder als budget Rijksvaccinatieprogramma
- € 34.000 in 2024 als budget voor Bijzondere bijstand en Vroegsignalering
- Bijstelling te realiseren taakstelling in 2027 met € 100.000 naar € 500.000 als besparing lasten Jeugdzorg (afgeleide van de Hervormingsagenda)
De diverse budgetbijstellingen leiden tot mutaties in de programma's 1, 3, 5 en 6.
Dekkingsplan | 127 | 102 | 82 | 82 |
| | | |
---|
Taakstelling besparing diverse budgetten | 127 | 102 | 82 | 82 |
|
---|
| | Lasten | 127 | 102 | 82 | 82 |
---|
|
---|
Dit is onderdeel van de taakstelling in het kader van het scherper begroten zoals in de Kadernota is voorgesteld. Hier is bij diverse programma’s invulling aan gegeven. Om niet een aantal malen dezelfde toelichting te geven, wordt hiervoor kortheidshalve verwezen naar onze financiële samenvatting waarin deze taakstelling als onderdeel van het dekkingsplan is toegelicht.