Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partij
Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Naam
Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Waterschap Aa en Maas, gemeente Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Gemert-Bakel, Landerd, Oss, Uden, Sint Anthonis en Someren
Openbaar belang
Binnen het werkveld heffingen & WOZ meerwaarde creëren in termen van kwaliteitsverbetering, verbetering van de dienstverlening aan inwoners, vermindering van kwetsbaarheden en besparing op uitvoeringskosten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Website
Eigen Vermogen
956
1-1-2023
Eigen Vermogen
Nog niet bekend
31-12-2023
Vreemd Vermogen
15.740 (waaronder nog af te dragen belastingontvangsten van 14.685)
1-1-2023
Vreemd Vermogen
Nog niet bekend
31-12-2023
Resultaat 2022
Rekening 2022: € 196.000 begroting 2024: € 0
Bijdrage Laarbeek
€ 455.466 voor 2024
Risico's
- Forse toename van WOZ-bezwaren waardoor de personele inzet en de proceskosten toenemen
- Inflatierisico’s als gevolg van onzekere economische omstandighedenOntwikkeling
Aan de hand van de uitwerking van de vastgestelde businesscase wordt een vervolg gegeven aan het verder automatiseren van de organisatie
- Verbonden partij
Blink
Naam
Blink
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a. en Someren, Son en Breugel en Pre-Zero
Openbaar belang
Het in regionaal verband op professionele wijze zorg dragen voor gemeentelijke uitvoeringstaken op het vlak van de inzameling, sortering, vermarkting en (eind)verwerking van (grondstoffen in) grof en fijn huishoudelijke afvalstoffen, de gladheidsbestrijding en de reiniging van de openbare ruimte van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Website
www.mijnblink.nl
Eigen Vermogen
€ 0
1-1-2023
Eigen Vermogen
€ 0
31-12-2023
Vreemd Vermogen
nog niet bekend
1-1-2023
Vreemd Vermogen
nog niet bekend
31-12-2023
Resultaat 2022
nihil, er vindt jaarlijks een afrekening plaats met alle deelnemende gemeenten.
Bijdrage Laarbeek
€ 1,916
Risico's
De inrichting van Blink maakt dat alle dienstverlening via doorbelasting op de deelnemende gemeenten wordt afgewikkeld.
- Benodigde organisatieontwikkeling (strategisch traject Blink)
- Verbrandingsbelasting en verwerkingstarieven 2024 nog niet bekend
- Het schommelen van opbrengsttarieven
- Aanlevering van hoeveelheid tonnages in de huis-aan-huisinzameling en milieustraten
- Inzetbaarheid van personeel (krapte op de arbeidsmarkt)
- Veroudering materieelpark Blink.Ontwikkeling
Diverse ontwikkelingen blijven de komende jaren merkbaar van invloed:
- Toenemende omvang dienstverlening Blink
- Verdere professionalisering van de bedrijfsvoering
- Toename kosten voor lonen (marktconform maken van inschaling van uitvoerend personeel om de continuïteit van dienstverlening te borgen)
- Inkoop en inhuur inflatie
- Verhoging olie- en brandstofprijzen
- Verduurzamen inzamelvoertuigen. - Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
Naam
Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Deurne, Gemert-Bakel en Someren
Openbaar belang
Uitvoering van gemeentelijke taken op het terrein van Wmo, Jeugd en BMS ten behoeve van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek levert twee bestuursleden voor het Algemeen Bestuur en één bestuurslid voor het Dagelijks Bestuur.
Website
-
Eigen Vermogen
655
1-1-2023
Eigen Vermogen
31-12-2023
Vreemd Vermogen
19089
1-1-2023
Vreemd Vermogen
31-12-2023
Resultaat 2022
406
Bijdrage Laarbeek
De bijdrage van Laarbeek bestaat in 2024 uit de volgende delen:
WMO € 898.079
Jeugd € 1.621.772
Bijzondere Bijstand: € 146.646
Minimabeleid € 52.608
Schulddienstverlening € 94.695
Schuldhulpverlening € 179.956
Totaal uitvoeringskosten € 2.993.756Risico's
De inrichting van GR Peelgemeenten maakt dat alle dienstverlening via doorbelasting op de deelnemende gemeenten wordt afgewikkeld.
In de begroting 2023 is een paragraaf “Weerstandsvermogen en risicobeheersing” opgenomen. De risico’s van de GR Peelgemeenten beperkt, omdat het een uitvoeringsorganisatie betreft.
De voornaamste risico’s die zijn in de risico-inventarisatie opgenomen:
·Ziekteverzuim
·Beveiliging van data/privacy
·Kwetsbaarheid organisatie op gebied van bedrijfsvoeringstaken.
·Juridische risico’s (overschrijden termijnen als gevolg van onvoldoende capaciteit).Daarnaast geeft de GR Peelgemeenten in de begroting 2024 aan dat het Centraal Planbureau (CPB) waarschuwt voor de onzekere economische situatie door de oorlog in Oekraïne. Welke financiële effecten dit exact met zich mee gaat brengen voor de GR Peelgemeenten in 2024 is nog onbekend. Het risico bestaat dat de kosten in 2024 harder zullen stijgen dan het indexpercentage waar ten tijde van het opmaken van de begroting 2024 van de GR Peelgemeenten rekening mee wordt gehouden.
Ontwikkeling
De volgende ontwikkelingen zijn benoemd in de begroting 2024 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten:
- In 2024 evalueren we de Koersagenda Samenwerken door Samen Werken 2021-2024. De vijf Peelgemeenten en de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten beoordelen gezamenlijk of de beoogde resultaten per programma, zoals opgesteld in 2020, zijn behaald. Ook kijken we welke nieuwe programma's prioriteit krijgen en welke bestaande programma's een verdere ontwikkeling nodig hebben.
- De landelijke Hervormingsagenda Jeugd heeft als doel knelpunten in de jeugdzorg structureel aan te pakken. Een ander doel is het jeugdzorgstelsel financieel houdbaar te maken voor de toekomst. De agenda is in juni 2023 vastgesteld door betrokken partijen (jongeren, cliëntorganisaties, professionals, aanbieders, gemeenten en het Rijk) en daarna aangeboden aan de Eerste Kamer en Tweede Kamer.
De opgaven voor 2024 voor de GR Peelgemeenten zijn vooral gelegen in:
* de regionalisering van de inkoop van (specialistische) jeugdhulp en de wettelijke verplichting om hiervoor een samenwerking in te richten op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
* standaardisatie van contracten en bekostigingssystematieken, met het oog op het verder terugdringen van administratieve lasten.
* versterking van de lokale teams en vergroten van de deskundigheid aan de voorkant, met het oog op meer inzet van collectieve voorzieningen en het tijdig inzetten van de meest adequate en betaalbare individuele voorzieningen van jeugdigen en gezinnen die het echt nodig hebben.
- focus ligt op het verwerven van een sterke positie in de arbeidsmarkt
- In 2024 wordt de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein geïmplementeerd. De beoogde datum voor inwerkingtreding is 1 juli 2024. Na de val van het kabinet is deze wet controversieel verklaard. Het is de vraag of daarmee de beoogde ingangsdatum gehaald kan worden. - Verbonden partij
GGD Brabant Zuidoost
Naam
GGD Brabant Zuidoost
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Openbaar belang
De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulancezorg (AZ).
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het algemeen bestuur en één zetel in het dagelijks bestuur.
Website
Eigen Vermogen
5.465
1-1-2023
Eigen Vermogen
4.310
31-12-2023
Vreemd Vermogen
29.698 (waarvan voorzieningen 1.504)
1-1-2023
Vreemd Vermogen
15.490 (waarvan voorzieningen 1.657)
31-12-2023
Resultaat 2022
412 (inclusief mutatie reserves) (Publieke Gezondheid: +443k€; Ambulancezorg: -31k€)
Bijdrage Laarbeek
956
Risico's
GGD heeft actief risicomanagement ontwikkeld, waarbij elk trimester aandacht wordt geschonken aan de ontwikkeling in de risico’s. De belangrijkste risico’s die genoemd worden in de programmabegroting 2024 zijn:
- Toenemende arbeidsmarktkrapte
- Het risico dat er zich beveiligingsproblemen voordoen
- De Corona-, M-Pox en Oekraïne-crises maken duidelijk dat rampen en pandemieën een enorme impact op de werkzaamheden van de GGD kunnen hebben.Ontwikkeling
De ontwikkelingen waarmee de GGD te maken heeft zijn beschreven in de kadernota en het meerjarenbeleidsplan van de GGD. De belangrijkste ontwikkelingen zijn:
- Bestrijden van de gezondheidskundige effecten van de Coronacrisis, waaronder versterking van pandemische paraatheid.
- Het borgen van publieke gezondheid in de omgevingswet en -plannen van de gemeenten.
- Het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen.
- Optimaal inzetten van Jeugdgezondheidszorg als collectieve basisvoorziening in de jeugdzorgketen en in het sociale domein.
- Ondersteunen van onze gemeenten bij de lokale preventie akkoorden.
- Uitvoeren van de meerjaren agenda m.b.t. monitoring en onderzoek.
- Het doorontwikkelen van het Meldpunt niet acute zorg/WvGGZ waar burgers en professionals hun zorgen kunnen melden over personen die verward of onbegrepen gedrag tonen.
- Tekorten op de arbeidsmarkt aan verpleegkundigen en artsen.
- Hogere eisen aan informatieveiligheid
- Implementatie van het Lean gedachtengoed (continu verbeteren) binnen de GGD
- Uitvoeren van de bestuursopdracht aan de GGD is gegeven.
- uitbreiding van het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) met vaccinaties voor volwassenen. De minister heeft eerder aangeven dat hij dat bij de GGD’en wil beleggen, een uitvoeringstoets loopt, in de loop van 2023 wordt een definitief besluit verwacht. Kan betekenen dat de GGD bijv. vanaf 2024 de griepprik voor 60 plussers en voor mensen met gezondheidsrisico’s gaat uitvoeren. Betekent waarschijnlijk op termijn ook dat de middelen hiervoor via het gemeentefonds gaan lopen. - Verbonden partij
Metropool Regio Eindhoven
Naam
Metropool Regio Eindhoven
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-, Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre
Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. Het takenpakket is vastgelegd in artikel 4 van de Gemeenschappelijke Regeling Metropool Regio Eindhoven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur. Het bestuur van de Metropoolregio Eindhoven bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter.
Website
Eigen Vermogen
14.294
1-1-2023
Eigen Vermogen
13.704 (begroting 2024)
31-12-2023
Vreemd Vermogen
11.182
1-1-2023
Vreemd Vermogen
13.433 (begroting 2024)
31-12-2023
Resultaat 2022
469 (469.000) voor resultaatbestemming
Bijdrage Laarbeek
350,89 (€ 350.891) bijdrage voor 2024
Risico's
Op basis van de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen Metropoolregio Eindhoven (vastgesteld AB juli 2018) wordt bepaald wat de organisatie onder risicomanagement verstaat en welke uitgangspunten hierbij worden gehanteerd. Tevens is bepaald welke risico’s door de Metropoolregio Eindhoven worden gedragen en welke door de deelnemende gemeenten.
De belangrijkste risico's zoals de MRE deze heeft bepaald zijn:
Landgoed Gulbergen. Risico is dat het doelvermogen voor de eeuwigdurende nazorg ontoereikend is. Risico score is zeer hoog, kans is klein en benodigde weerstandscapaciteit is € 500.000
MRE. Risico: Op de uitbreiding van taken in het samenwerkingsakkoord 2023-2026 is de organisatie MRE m.b.t. personeel en middelen niet ingericht. Het risico bestaat dat de beoogde externe financiering niet wordt gerealiseerd. Risicoscore is Hoog, kan 50%. benodigde weerstandscapaciteit is € 450.000.
MRE/RHCe. Risico: bezuinigingen bij gemeenten met als gevolg lagere gemeentelijke bijdragen. Risicoscore is gemiddeld, kans is 50%. Benodigde weerstandscapaciteit € 300.000.De huidige stand van de algemene reserves van de MRE is voldoende om deze risico’s af te dekken.
Daarnaast is een belangrijk risico die niet door de MRE is geformuleerd is de schaalsprong. Deze zeer grote opgave kan grot gevolgen hebben voor de betrokken gemeenten. In mindere mate is dit een risico voor de MRE maar zou mogelijk wel op de uitvoering en eventueel formatie een risico kunnen zijn.
Ontwikkeling
In de cassatieprocedure tussen de Brabantse gewesten en Attero over de minderlevering van restafval 2015-januari 2017 is inmiddels het advies van de procureur-generaal van de Hoge Raad aan partijen toegestuurd, de zogeheten Conclusie. De procureur-generaal adviseert om het arrest van het Hof Den Haag te vernietigen en de vernietigingsprocedure verder (opnieuw) te laten behandelen door een van de andere gerechtshoven in Nederland. Op 17 maart 2023 heeft de Hoge Raad uitspraak gedaan. Het uiteindelijke gevolg van deze uitspraak is dat de procedure met betrekking tot de naheffing over de jaren 2015-2017 tussen Attero en de VvC tot een definitief einde is gekomen en dat Attero per direct weer aanspraak kan maken op de in de tweede arbitrage toegekende suppletievergoedingen. De uitspraak van De Hoge Raad is definitief en hier is geen verweer meer tegen mogelijk. Over de proceskosten is bepaald dat deze voor rekening komen van de gewesten en gemeenten.
Dienst Metropoolregio Eindhoven
- Het nieuwe concept-samenwerkingsakkoord 2023-2026 opgesteld en vastgesteld waarbij brede welvaart is toegepast als leidend perspectief.
- Gezamenlijke kennisdeling regionale samenwerking en schaalsprong-mobiliteit en schaalsprong Brainport.
· Nieuwe samenstelling Dagelijks en Algemeen Bestuur n.a.v. nieuwe burgemeester gemeente Eindhoven en gemeenteraadsverkiezingen.
- Bereikbaarheidsagenda uitvoering aangeven en besluitvorming omtrent de bekostigingssystematiek eind 2023.
- Inrichting nieuwe organisatie (investering in de uitbreiding van de organisatie) en uitvoering geven aan de taken inclusief schaalsprong en mobiliteit.
- MRE uitvoeringsprogramma moet worden ontwikkeld in navolging op de gezamenlijke ontwikkeling strategie. Maar hiervoor moeten de subregio's hun eigen gebiedsagenda opstellen.Dienst Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe)
- Nieuwe samenstelling Bestuurscommissie n.a.v. gemeenteraadsverkiezingen.
- Uitvoering geven aan de takenGulbergen
- Kaders en randvoorwaarden voor de ontwikkeling van het gebied zijn in kaart gebracht en vertaald in een aantal ontwikkelrichtingen.
- Volgend hierop heeft een breed communicatie- en burgerparticipatieproces plaatsgevonden wat is afgesloten met een participatieverslag.
- Het Dagelijks Bestuur heeft het projectteam de opdracht gegeven om te komen tot een budgettair neutrale invulling van het gebied. - Verbonden partij
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Naam
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant is een regionale uitvoeringsdienst voor de gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de-Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en de provincie Noord-Brabant
Openbaar belang
De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving (zie artikel 2 lid 3 van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2015).
Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. Laarbeek heeft één zetel in zowel het Algemeen Bestuur als het Dagelijks Bestuur.
Website
Eigen Vermogen
1.012.315
1-1-2023
Eigen Vermogen
31-12-2023
Vreemd Vermogen
88.264
1-1-2023
Vreemd Vermogen
31-12-2023
Resultaat 2022
nihil
Bijdrage Laarbeek
1.457.318 (begroting 2024)
Risico's
Ontwikkeling
In de loop van 2022 heeft het algemeen bestuur diverse begrotingswijzigingen geautoriseerd. Dit leidde tot het mandaat om middelen te onttrekken uit de algemene reserve wegens kosten die voortvloeien uit de voorbereiding op de Omgevingswet, de inrichting van het nieuwe VTH-systeem, de opvolging van de aanbevelingen uit het rekenkameronderzoek en de dekking van het in de Bestuursrapportage 2022 gepresenteerde tekort over 2022. De maximaal toegestane onttrekking uit de algemene reserve telde op tot een bedrag van € 2.642.524. De daadwerkelijke benodigde onttrekking kwam uit op € 2.253.508. Het beeld is daarmee iets gunstiger dan eerder werd gepresenteerd in de Bestuursrapportage 2022. In financieel-technische zin is het resultaat over 2022 nihil.
- Verbonden partij
Samenwerking Gemert-Bakel - Laarbeek
Naam
Samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant 2017-2030
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel. Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen, Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre
Openbaar belang
Het doel van de samenwerking is het komen tot overeenstemming over het realiseren van projecten om de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio Zuidoost-Brabant, voor zover het grondgebied van partijen bevattend, te verbeteren.
Bestuurlijke betrokkenheid
Periodiek bestuurlijk overleg door middel van: Portefeuillehoudersoverleg Mobiliteit en Innovatie, Stuurgroep Bereikbaarheidsagenda, Bestuurlijk Subregionaal Overleg.
Website
n.v.t.
Eigen Vermogen
Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
1-1-2023
Eigen Vermogen
Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
31-12-2023
Vreemd Vermogen
Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
1-1-2023
Vreemd Vermogen
Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
31-12-2023
Resultaat 2022
niet van toepassing
Bijdrage Laarbeek
uren en inzet en financieel wordt er in 2024 € 500.000 en € 1,5 miljoen gestort in de reserve voor projecten en 1,5 miljoen wordt gestort in 2025.
Risico's
De ontwikkelingen tussen (relatie) stedelijk gebied en overige regio's is een risico voor de samenwerking en uitvoering. Daarnaast is een risico dat er onvoldoende voortgang wordt gemaakt in de gebiedsuitwerking en uitwerking van diverse visies en maatregel pakketten waardoor we achterlopen op andere Brabantse gemeten / andere MRE regio's.
Ontwikkeling
programmamanager voor de peel is aangesteld om samenwerking te professionaliseren en sneller en efficiënter te maken plus betere stroomlijning van de peelsamenwerking en de MRE. De MRE heeft een programmabureau gevormd waarmee ook een proffesionalisering plaats vindt.
- Verbonden partij
Samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant 2017-2030
Naam
Samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant 2017-2030
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel. Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen, Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre
Openbaar belang
Het doel van de samenwerking is het komen tot overeenstemming over het realiseren van projecten om de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio Zuidoost-Brabant, voor zover het grondgebied van partijen bevattend, te verbeteren.
Bestuurlijke betrokkenheid
Periodiek bestuurlijk overleg door middel van: Portefeuillehoudersoverleg Mobiliteit en Innovatie, Stuurgroep Bereikbaarheidsagenda, Bestuurlijk Subregionaal Overleg.
Website
n.v.t.
Eigen Vermogen
Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
1-1-2023
Eigen Vermogen
Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
31-12-2023
Vreemd Vermogen
Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
1-1-2023
Vreemd Vermogen
Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
31-12-2023
Resultaat 2022
niet van toepassing
Bijdrage Laarbeek
uren en inzet en financieel wordt er in 2024 € 500.000 en € 1,5 miljoen gestort in de reserve voor projecten en 1,5 miljoen wordt gestort in 2025.
Risico's
De ontwikkelingen tussen (relatie) stedelijk gebied en overige regio's is een risico voor de samenwerking en uitvoering. Daarnaast is een risico dat er onvoldoende voortgang wordt gemaakt in de gebiedsuitwerking en uitwerking van diverse visies en maatregel pakketten waardoor we achterlopen op andere Brabantse gemeten / andere MRE regio's.
Ontwikkeling
programmamanager voor de peel is aangesteld om samenwerking te professionaliseren en sneller en efficiënter te maken plus betere stroomlijning van de peelsamenwerking en de MRE. De MRE heeft een programmabureau gevormd waarmee ook een proffesionalisering plaats vindt.
- Verbonden partij
Senzer
Naam
Senzer
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Deurne, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Helmond en Someren
Openbaar belang
Het vertrekpunt is dat iedereen mee doet naar vermogen. Dat meedoen is niet vrijblijvend, centraal staat dat dit moet gebeuren vanuit eigen kracht en verantwoordelijkheid van mensen. In de uitvoering is gekozen voor een integrale (sociaal domein brede) aanpak. Niet iedereen heeft voldoende eigen kracht en vermogens om mee te doen. Voor die mensen wordt binnen de mogelijkheden gezocht naar zoveel als mogelijk participeren in de maatschappij.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft twee zetels in het Algemeen Bestuur en één zetel in het Dagelijks Bestuur.
Website
Eigen Vermogen
23.366.000
1-1-2023
Eigen Vermogen
15.694.000
31-12-2023
Vreemd Vermogen
15.178.000
1-1-2023
Vreemd Vermogen
20.600.000
31-12-2023
Resultaat 2022
375.000
Bijdrage Laarbeek
8.199.826
Risico's
Bijstellingen in de financiering (m.n. de BUIG) vanuit het Rijk, die lopende het begrotingsjaar worden doorgevoerd.
Economische- en arbeidsmarktontwikkelingen.
Lagere toegevoegde waarde: wegvallen opdrachten en/of druk op tariefstelling.
Verhuurbaarheid eigen locaties.
Risico van de efficiencymaatregelen.
Loon- en prijsontwikkeling die afwijkt van de CPB-ramingen.
Opname van de opgebouwde verlofrechten in één jaar.
Toekomstbestendige organisatie.
Bedrijfscontinuïteit (fysieke en cybersecurity risico's).Ontwikkeling
In december 2023 wordt het Meerjarenplan Dienstverlening 2025-2028 voor een zienswijze aan de raden voorgelegd, waarna het vervolgens door het Algemeen Bestuur van Senzer wordt vastgesteld. In dit plan zijn de focus en ambities vastgelegd waarop de dienstverlening aan inwoners, die niet op eigen kracht op de arbeidsmarkt terecht kunnen komen of die inkomensondersteuning nodig hebben, de komende jaren plaatsvindt.
In november 2023 wordt in de arbeidsmarktregio Helmond-de Peel gestart met de pilot 'Intensivering dienstverlening doelgroep met de langste afstand tot de arbeidsmarkt'. Een intensievere samenwerking binnen het Sociale Domein en een integrale aanpak met als doel de participatie van inwoners in algemene zin vergroten.
Daarnaast wil Senzer een digitaliseringsslag maken om te kunnen blijven voldoen aan een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening. Om de activiteiten van Senzer in de toekomst goed te kunnen blijven uitvoeren en om de medewerkers van Senzer een veilige en comfortabele werkomgeving te bieden, wordt de huidige huisvesting van Senzer onder de loep genomen.
Daarnaast zijn er nog een aantal algemene ontwikkelingen die van invloed zijn op het vervullen van de opdracht van Senzer. Zo blijft de krapte op de arbeidsmarkt groot, stijgt het aantal mensen dat in armoede leeft en zijn er nog steeds mensen die vanwege de oorlog in Oekraïne hun toevlucht zoeken in Nederland. Ook zijn er ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving. Zo wordt er onder de vlag van 'Participatiewet in balans' en 'Breed offensief; een grotere fundamentele aanpassing plaats om de Participatiewet toegankelijker te maken voor mensen met een arbeidsbeperking, zodat zij meer mogelijkheden hebben om aan het werk te gaan. - Verbonden partij
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
Naam
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a. , Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Openbaar belang
De Veiligheidsregio voert namens de 21 deelnemende gemeenten taken uit op het terrein van brandweerzorg, gemeenschappelijke meldkamer, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, ambulancezorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur. Het Algemeen Bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.
Website
Eigen Vermogen
2.167
1-1-2023
Eigen Vermogen
2.167 (begroting 2024)
31-12-2023
Vreemd Vermogen
40.267 waarvan voorzieningen 2.259
1-1-2023
Vreemd Vermogen
40.926 waarvan voorzieningen 625 (begroting 2024)
31-12-2023
Resultaat 2022
390
Bijdrage Laarbeek
1.277
Risico's
De omvang van de algemene reserve is onvoldoende t.o.v. het gewenste weerstandsvermogen op basis van de analyse van de risico’s. Het is niet reëel dat alle benoemde risico’s zich gelijktijdig en in de geraamde omvang voordoen. Daarmee achten we het acceptabel dat niet alle risico’s via de algemene reserve zijn afgedekt.
In de paragraaf Risicobeheersing en weerstandsvermogen van de Begroting 2022 zijn de risico’s en de bijbehorende weerstandscapaciteit benoemd.Ontwikkeling
Het afgelopen jaar stond in het teken van diverse crisissen. Wat er in te toekomst verder op de veiligheidsregio af-komt is onbekend. Wel zien we dat de rijksoverheid vaker de veiligheidsregio’s inzet bij crises. In 2024
(en de jaren daarna) moeten ze flexibel zijn om de inzet bij crises op te vangen.Het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) werkt aan de contourennota ‘Versterking crisisbeheersing en brandweerzorg’. Aanleiding van deze nota was de evaluatie van de Wet Veiligheidsregio’s door de commissie Muller. In de contourennota staan acties om verschillende aandachtsgebieden binnen crisisbeheersing en brandweerzorg te vernieuwen en veranderen.
Vooruitlopend hierop krijgen veiligheidsregio’s al een extra structurele rijksbijdrage van Justitie en veiligheid. Ze kunnen hiermee het domein crisisbeheersing en informatiemanagement versterken. De veiligheidsregio houd in hun begroting rekening met de beoogde besteding van het ministerie.Daarnaast zijn er ook diverse ontwikkelingen voor de komende jaren. Het gaat hierbij onder andere om Verloop vrijwilligers, Vakbekwaamheid, 2e loopbaanbeleid beroepsbrandweer, Huisvesting en onderhoud kazernes, Energieprijzen, Loonkosten vrijwilligers, Informatiebeveiliging (cybersecurity). Deze worden uitgebreid toegelicht in de begroting van de veiligheidsregio 2024.
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij
BNG Bank N.V.
Naam
BNG Bank N.V.
bedragen x € 1.000
Vorm
Deelneming door aandelenbezit
Partners
Openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder en heeft stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering.
Website
Eigen Vermogen
€ 4.615.000
1-1-2023
Eigen Vermogen
€ 4.615.000 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2022)
31-12-2023
Vreemd Vermogen
€ 107.459.000
1-1-2023
Vreemd Vermogen
€ 107.459.000 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2022)
31-12-2023
Resultaat 2022
€ 300.000 nettowinst na aftrek belastingen
Bijdrage Laarbeek
Laarbeek ontvangt dividend vanwege het aandelenbezit (aantal aandelen 20.709 á € 2,50).
Het dividend 2022 is inmiddels uitbetaald en bedraagt: 20.709 aandelen x € 2,50 = € 51.772,50Risico's
In het Jaarverslag 2022 beschrijft de BNG een aantal risico's:
- Kredietrisico
- Marktrisico
- Liquiditeitsrisico
- Operationeel risico
- Security risico
- Compliancerisico
- Strategisch risicoOntwikkeling
Niet van toepassing.
- Verbonden partij
Brabant Water N.V.
Naam
Brabant Water N.V.
bedragen x € 1.000
Vorm
Deelneming door aandelenbezit
Partners
Openbaar belang
De missie van Brabant Water is het winnen, zuiveren, transporteren en leveren van drinkwater van hoge kwaliteit en het leveren van water op maat en water gerelateerde producten en diensten in de gebonden en vrije markt.
Bestuurlijke betrokkenheid
Stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering. Gedurende het begrotingsjaar zal de bestuurlijke betrokkenheid niet wijzigen.
Website
Eigen Vermogen
€ 690.022
1-1-2023
Eigen Vermogen
€ 690.022 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2022)
31-12-2023
Vreemd Vermogen
€ 575.801
1-1-2023
Vreemd Vermogen
€ 575.801 per 31-12-2022 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2022)
31-12-2023
Resultaat 2022
9.896 in 2022 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2022)
Bijdrage Laarbeek
In 2023 wordt naar verwachting geen dividend ontvangen.
Risico's
In de paragraaf risicomanagement van het jaarverslag 2022 benoemt Brabant Water enkele strategische risico’s:
- Bescherming van kwaliteit en kwantiteit van de bronnen
- Bedreigingen van de kwaliteit van het drinkwater
- Leveringszekerheid
- Betrouwbaarheid bezittingen (assets)
- Incidenten en calamiteiten
- Duurzame inzet
- Krapte arbeidsmarkt
- Arbeidsverzuim
- Sociale veiligheid
- Gezond en veilig werken
- Digitalisering
- Betrouwbaarheid informatievoorziening
- Negatieve kasstromen en dalend weerstandsvermogen
- Planning en controlcyclus
- Fraude
- Drinkwaterwet
- Overige wet- en regelgeving
Brabant Water NV geeft tevens in het Jaarverslag 2022 aan dat het opgebouwde weerstandsvermogen van een dusdanige omvang is dat onvoorziene grote tegenvallers geen direct effect zullen hebben op de continuïteit van de onderneming. Voor 2023 geldt dat de operationele kosten sterk zullen stijgen als gevolg van met name de fors hogere energie- en grondstofprijzen.Ontwikkeling
Niet van toepassing.
- Verbonden partij
Grondexploitatiemaatschappij De Hoge Regt B.V.
Naam
Grondexploitatiemaatschappij De Hoge Regt B.V.
bedragen x € 1.000
Vorm
Deelneming door aandelenbezit
Partners
-
Openbaar belang
De grondexploitatiemaatschappij is een samenwerkingsverband tussen BPD Vastgoed en de gemeente Laarbeek met als doel het ontwikkelen van een bouwterrein voor de bouw van 230 woningen.
Bestuurlijke betrokkenheid
Stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering.
Directie van de onderneming bestaat uit één medewerker van Laarbeek en één medewerker van RaboVastgoed.
Website
-
Eigen Vermogen
2,2
1-1-2023
Eigen Vermogen
31-12-2023
Vreemd Vermogen
3890
1-1-2023
Vreemd Vermogen
31-12-2023
Resultaat 2022
-3,6
Bijdrage Laarbeek
Geen bijdrage, gemeente is partner in de grondexploitatiemaatschappij.
Risico's
De risico's zijn vergelijkbaar met andere grondexploitaties. Het ontwikkelen van een bouwterrein met een private partner die mede-eigenaar is, vergroot de expertise en verdeelt de risico's.
Ontwikkeling
Alle bouwkavels in het westelijke gedeelte zijn verkocht en het gebied is gefaseerd woonrijp gemaakt.
BIj het oostelijke gedeelte van het plangebied was er sprake van een vertraging; de benodigde ontheffing Wet Natuurbescherming (steenuil) is inmiddels verleend. Vanwege die ontheffing worden mitigerende maatregelen voor een steenuil getroffen. De start uitvoering van de eerste 18 woningen in Oost wordt begin 2024 verwacht. Het inrichtingsplan voor het oostelijke gedeelte is inmiddels in concept klaar.
De grondexploitatie wordt in het najaar 2023 geactualiseerd op basis van de laatste ontwikkelingen.
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij
Coöperatieve vereniging Dimpact
Naam
Coöperatieve vereniging Dimpact
bedragen x € 1.000
Vorm
Participatie in publiekrechtelijk rechtspersoon
Partners
Assen, Bodegraven-Reeuwijk, Borger-Odoorn, Borne, BWB Culemborg, BWB Tiel, BWB West Betuwe, Coevorden, Deventer, Duiven, Emmen, Enschede, Gemert-Bakel, Groningen, Haarlemmermeer, Horst aan de Maas, Kampen, Landsmeer, Leeuwarden, Leidschendam-Voorburg, Losser, Maashorst, Noordoostpolder, Oldambt, Oldenzaal, Olst-Wijhe, Oost Gelre, Raalte, Roermond, Rotterdam, Twenterand, Velsen, Venray, Voorne aan zee, Vught, Waterland, Westervoort, Zaanstad, Zevenaar, Zwolle
Openbaar belang
In de coöperatieve vereniging Dimpact werken gemeenten samen om de publieke (digitale) dienstverlening naar de inwoners te verbeteren. Dimpact voert regie namens haar leden. Uitgangspunt daarbij is ontwikkeling van, voor en door lidgemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeenten hebben allen een gelijke stem in de samenwerking.
Website
https://www.dimpact.nl/
Eigen Vermogen
2.747
1-1-2023
Eigen Vermogen
31-12-2023
Vreemd Vermogen
4.139
1-1-2023
Vreemd Vermogen
31-12-2023
Resultaat 2022
412
Bijdrage Laarbeek
236 (€236.022)
Risico's
Beperkt tot de jaarbijdrage door uitgesloten aansprakelijkheid.
Ontwikkeling
Dimpact heeft de strategische richting 2021-2025 doorvertaald door vertaald naar het implementatieplan “Doorpakken nu!”. Een groot gedeelte van de opgaven wordt gerealiseerd door middel van programma Beyond23. Het programma Beyond23 realiseert PodiumD. Dit is het platform voor digitale dienstverlening. Alle toekomstige producten komen samen en landen op dit platform en werken geïntegreerd samen.
Om de opgave waar te maken wordt verandering op het gebied van organisatie-ontwikkeling en menskracht gevraagd. Dimpact investeert in de medewerkers om de juiste expertise aan boord van het regiebureau te krijgen, door te ontwikkelen en te behouden. Dimpact verwacht verder een bijdrage te gaan leveren aan het landelijke programma Com-mon Ground. Voorbeelden van thema’s die zullen spelen in 2024 zijn:
• de overdracht van Beyond23 naar de lijn;
• een aanbesteding voor de doorontwikkeling van PodiumD;
• de toename van producten op PodiumD. - Verbonden partij
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Naam
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
bedragen x € 1.000
Vorm
Participatie in publiekrechtelijk rechtspersoon
Partners
De 21 regiogemeenten werken in het Veiligheidshuis samen met politie, maatschappelijke en justitiële organisaties.
Openbaar belang
Het faciliteren van personeel en organisatie van het Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (artikel 2-a van de Statuten)
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Website
Eigen Vermogen
721
1-1-2023
Eigen Vermogen
532
31-12-2023
Vreemd Vermogen
0
1-1-2023
Vreemd Vermogen
0
31-12-2023
Resultaat 2022
Bijdrage Laarbeek
8
Risico's
Geen significant risico.
Ontwikkeling
Het zorg- en veiligheidshuis (ZVHH) is ingericht om procesregie te voeren op complexe casuïstiek en als organisatie het netwerk te faciliteren om samenwerking te bevorderen.
Gemeente Laarbeek is samen met het ZVHH aan het inventariseren op welke wijze de lokale procesregisseur gebruik kan maken van het netwerk van het ZVHH.In 2024 is het doel van het ZVHH een kennis- en onderzoekscentrum in te richten.
- Verbonden partij
Stichting Bizob
Naam
Stichting Bizob
bedragen x € 1.000
Vorm
Participatie in publiekrechtelijk rechtspersoon
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Boxmeer, Cranendonck, Deurne, Eersel, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel- De Mierden, Sint Anthonis, Someren, Son en Breugel, Uden, Valkenswaard, Veldhoven, Vught, Waalre, Brainport Development, Dienst Dommelvallei, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2 gemeenten, GGD Brabant Zuidoost, KempenPlus, MijnGemeenteDichtbij, Omgevingsdienst Zuidoost Brabant, Omgevingsdienst Brabant Noord, Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost, Werkorganisatie Cuijk Grave Mill en Sint Hubert.
Openbaar belang
Het ondersteunen van de deelnemende gemeenten bij het uitvoeren van diverse inkoopacties.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het bestuur en één afvaardiging in de Vergadering van Aangeslotenen.
Website
Eigen Vermogen
977
1-1-2023
Eigen Vermogen
31-12-2023
Vreemd Vermogen
1140
1-1-2023
Vreemd Vermogen
31-12-2023
Resultaat 2022
614
Bijdrage Laarbeek
166
Risico's
De aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor eventuele exploitatie-tekorten.
Ontwikkeling
Om de dienstverlening verder te optimaliseren heeft Bizob voor 2024 actiepunten benoemd:
1. Gericht op lokale en regionale economie
In 2024 wil Bizob samen met de deelnemende gemeenten het inzicht vergroten in de wijze waarop invulling wordt gegeven aan het stimuleren van de lokale en regionale economie. Met dit inzicht kan Bizob de informatievoorziening naar de lokale economie waar nodig verbeteren en de huidige werkwijze doelgericht aanvullen en aanpassen.2. Verkorten doorlooptijd en afstemmen vraag en aanbod
Ongeveer 50% van alle aanbestedingen die Bizob begeleidt zijn aanbestedingen voor de Openbare Ruimte, waarbij de opdracht vaak wordt gespecificeerd in de sterk gestandaardiseerde RAW-systematiek. Om aanbestedingen op basis van de RAW-systematiek efficiënter te doorlopen, richtte Bizob in 2021 de Tenderdesk op. Dit is een team van specialisten op het gebied van RAW-aanbestedingen. Vanwege het succes van deze werkwijze, wordt in 2024 de Tenderdesk verder uitgebreid.3. Inkoop- en contractmanagement data
Vanuit het inkoop- en contractmanagement proces wordt veel data gegenereerd, die toekomstige inkoop- en contractmanagementbeslissingen positief kan beïnvloeden. Deze data staat verspreid opgeslagen in verschillende IT- systemen binnen de deelnemende gemeenten, bij Bizob en in openbare bronnen. In 2024 legt Bizob de basis voor een gestructureerde data-analyse door de databronnen te inventariseren en te investeren in data-analyse software.4. ICT opdrachten
Het inkopen en managen van ICT-opdrachten is een vak apart. Zo heeft ICT een eigen set inkoop-voorwaarden en moet er rekening gehouden worden met de privacy verordening. In 2024 geeft Bizob inzicht in de factoren die de aanbesteding en het contractmanagement van ICT-opdrachten succesvol maken. Met dit inzicht kunnen eventuele hiaten in de aanpak vroegtijdig worden herkend en worden bijgesteld. - Verbonden partij
Stichting Innovatiehuis De Peel
Naam
Stichting Innovatiehuis De Peel
bedragen x € 1.000
Vorm
Participatie in publiekrechtelijk rechtspersoon
Partners
Gemeente Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Someren, VNO-NCW Brabant Zeeland en Waterschap Aa en Maas
Openbaar belang
Het leveren van een proactieve, herkenbare en onderscheidende bijdrage aan innovatie en economische ontwikkeling van de Peelregio binnen Brainport.
Bestuurlijke betrokkenheid
Vanuit alle gemeenten die deelnemen in het Innovatiehuis neemt één bestuurder plaats in een stuurgroep. Vanuit het georganiseerd bedrijfsleven nemen hierin twee bestuurders zitting en vanuit het Waterschap één.
Website
-
Eigen Vermogen
nog niet bekend
1-1-2023
Eigen Vermogen
31-12-2023
Vreemd Vermogen
nog niet bekend
1-1-2023
Vreemd Vermogen
31-12-2023
Resultaat 2022
nog niet bekend
Bijdrage Laarbeek
De bijdrage van Laarbeek bedraagt € 130.000 per jaar.
Risico's
Risico blijft beperkt tot de ingelegde middelen.
Ontwikkeling