Onderstaande tabel laat de mutaties uit de Programmabegroting 2024 zien.
| | | Begroting | Meerjarenbegroting |
|---|
bedragen x € 1.000 | | | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
|---|
Nieuw beleid | -74 | -74 | -74 | -74 |
| | | |
|---|
Deelname vacatureplatform Peelgemeenten en onboarding- en talentproject | -74 | -74 | -74 | -74 |
|
|---|
| | Lasten | -74 | -74 | -74 | -74 |
|---|
|
|---|
De arbeidsmarkt is de afgelopen jaren mede door vergrijzing en economische groei steeds krapper geworden. De verwachting is dat dit de komende jaren niet zal verbeteren. Eerder dat het nog lastiger zal worden om nieuwe mensen aan te trekken en te behouden. Aanvullend op onze huidige inspanningen in werving en selectie doen we in 2023 mee aan een pilot om te komen tot een regionaal vacatureplatform en een zogenoemd “onboarding-“ en talentprogramma. De intentie is om met deze samenwerking vanaf 2024 verder te gaan.
Bestaand beleid | -71 | -71 | -71 | -71 |
Dienstverlening burgerzaken | -68 | -68 | -68 | -68 |
| | Lasten | -68 | -68 | -68 | -68 |
|---|
Een landelijke ontwikkeling brengt de huidige dienstverlening rondom reis- en verblijfdocumenten in gevaar. Tien jaar geleden is de geldigheid van paspoorten verlengd naar tien jaar, waardoor het verloop van deze reisdocumenten als het ware is uitgesteld. Dit geeft per 2024 tot en met 2028 een enorme piek in de aanvragen van reisdocumenten. Deze toename kan met de huidige capaciteit niet worden opgevangen. Vanwege de ‘uitgestelde geldigheid paspoorten’ is in 2019 de formatie bij Burgerzaken met 0,5fte verlaagd. Deze 0,5fte is echter structureel nodig om de balie voldoende open te houden en de aanvragen 2024 e.v. te kunnen verwerken. Tegelijkertijd kennen de jaren 2024 tot en met 2028 een extreme piek, welke vervolgens stabiliseert. Om deze piek op te kunnen vangen, is € 34.000 incidentele inhuurcapaciteit benodigd over de periode 2024 tot en met 2028. Als dekking hiervoor geldt een verhoging van de geraamde legesopbrengsten. Aangezien alle gemeenten hiermee kampen, wordt zoveel als mogelijk de samenwerking met de Peelgemeenten gezocht.
Verzekering bestuurdersaansprakelijkheid | -3 | -3 | -3 | -3 |
|
|---|
| | Lasten | -3 | -3 | -3 | -3 |
|---|
|
|---|
We hebben voor onze bestuurder in de Grondexploitatiemaatschappij De Hoge Regt een verzekering afgesloten. Voorheen zagen we dit als algemene kosten grondexploitatie en werd dit via de grondexploitaties verdeeld. Voortaan verloopt dit via de reguliere personeelskosten en daarom heeft het een beperkt nadelig begrotingsresultaat van € 3.000.
Gemeentefonds | 339 | 298 | 126 | 889 |
| | | |
|---|
Verwerking septembercirculaire 2023 Gemeentefonds | 339 | 298 | 126 | 889 |
|
|---|
| | Lasten | -174 | -174 | -174 | -174 |
|---|
|
|---|
| | Baten | 513 | 472 | 300 | 1.063 |
|---|
|
|---|
De verwerking van de septembercirculaire 2023 gemeentefonds laat over de jaren 2024 t/m 2027, ná diverse opgenomen bijstellingen, over alle jaren een budgettair voordeel zien.
Daarbij is rekening gehouden met bijstellingen op de volgende onderdelen:
- € 174.000 in 2024 en verder als bijstelling indexatie loonsom personeel
- € 5.000 in 2024 en verder als budget voor Europese richtlijn energieprestatie gebouwen (EPBD III)
- € 7.000 in 2024 t/m 2026 als budget voor Veilig wonen (Impulsgelden Weerbaar Bestuur)
- € 8.000 in 2024 en verder als budget Participatiemiddelen (deel Wsw)
- € 4.000 in 2024 en verder als budget Rijksvaccinatieprogramma
- € 34.000 in 2024 als budget voor Bijzondere bijstand en Vroegsignalering
- Bijstelling te realiseren taakstelling in 2027 met € 100.000 naar € 500.000 als besparing lasten Jeugdzorg (afgeleide van de Hervormingsagenda)
De diverse budgetbijstellingen leiden tot mutaties in de programma's 1, 3, 5 en 6.
Dekkingsplan | 761 | 762 | 764 | 764 |
| | | |
|---|
Bijstelling stijging ozb-opbrengst 2024 tot 5,32% conform inflatiecorrectie 2024 | 64 | 65 | 67 | 67 |
|
|---|
| | Baten | 64 | 65 | 67 | 67 |
|---|
|
|---|
Bij de Kadernota 2024 was nog rekening gehouden met een stijging van de ozb-opbrengst 2024 met 4,22% conform de gecombineerde index 2024 vanuit de Voorjaarsnota 2023 (onderdeel van de meicirculaire 2023 gemeentefonds). Echter in de septembercirculaire 2023 gemeentefonds is deze gecombineerde index 2024 bijgesteld naar 5,32%.
Om de inflatiecorrectie gelijk te laten lopen met de indexering van de inkomsten geeft dit aanleiding om deze correctie toe te passen op de stijging van de opbrengst onroerende zaakbelastingen 2024.
Inzet stelpost prijsindexering 2024 | 682 | 682 | 682 | 682 |
|
|---|
| | Lasten | 682 | 682 | 682 | 682 |
|---|
|
|---|
Bij de Kadernota 2024 is gekozen om richting de samenstelling van de begroting 2024 voor oplossingsrichting 1. Dit betekent dat de hiervoor beschikbare stelpost prijsinexering 2024 van € 682.000 structureel ter dekking wordt ingezet.
Taakstelling besparing diverse budgetten | 15 | 15 | 15 | 15 |
|
|---|
| | Baten | 15 | 15 | 15 | 15 |
|---|
|
|---|
Dit is onderdeel van de taakstelling in het kader van het scherper begroten zoals in de Kadernota is voorgesteld. Hier is bij diverse programma’s invulling aan gegeven. Om niet een aantal malen dezelfde toelichting te geven, wordt hiervoor kortheidshalve verwezen naar onze financiële samenvatting waarin deze taakstelling als onderdeel van het dekkingsplan is toegelicht.